Lesen B Full secara automatik akan dilaksanakan

Menurut Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, cadangan untuk mengemas kini secara automatik kepada lesen B perlu diselesaikan sebelum had umur dan tempoh penguasaan lesen motosikal B2 diambil kira.

Ketua Negeri yang diangkat berkata bahawa perkara ini akan diselesaikan dalam mesyuarat terperinci bersama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) tidak lama lagi.

sumber gambar oleh © The Star Online

"Seperti yang kita bincangkan sebelum ini, pemohon mesti berumur sekurang-kurangnya 35 tahun dan memegang lesen B2 untuk jangka masa tertentu sebelum layak untuk lesen B penuh" {alertInfo}

"Kita akan menyelesaikan perkara ini dalam mesyuarat bersama JPJ dan JSPT," {alertInfo}

katanya dalam sidang media selepas mesyuarat sumbangan dengan Persatuan Motosikal Malaysia di sini hari ini (Pada 22 Jan 2024).

Isu lesen telah dibangkitkan oleh ahli dalam mesyuarat sumbangan, yang turut dihadiri oleh Menteri Pengangkutan Anthony Loke dan Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Shamsul Anuar Nasarah, seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Pada Ogos 2023, Ahmad Zahid telah mencadangkan pengemaskinian automatik lesen memandu B2 (untuk motosikal tidak melebihi 250cc) kepada lesen B (untuk motosikal melebihi 500cc), yang akan dibawa ke Kementerian Pengangkutan untuk penilaian lanjut.

Semasa mesyuarat, Loke menyatakan bahawa keputusan untuk naik taraf automatik kepada lesen B bukanlah sesuatu yang mudah kerana statistik JSPT menunjukkan bahawa kebanyakan kemalangan jalan raya melibatkan individu berumur antara 16 dan 35 tahun.

"Kami meneliti data dan berpendapat bahawa memberikan lesen B kepada seseorang yang baru mendapat lesen B2 mungkin tidak bertanggungjawab. Jika mereka lebih tua sedikit, mereka mungkin lebih bertanggungjawab selain memiliki tanggungjawab kepada keluarga, dan sebagainya," katanya. {alertInfo}

Sementara itu, Ahmad Zahid menyatakan bahawa jumlah kemalangan membabitkan maut yang melibatkan pemandu motosikal meningkat sebanyak 10% pada tahun 2023, dengan 4,480 kes, berbanding dengan 4,071 kes pada tahun 2022.

"Apa yang telah kita putuskan, berdasarkan cadangan daripada persatuan motosikal, adalah bahawa semasa acara berkaitan motosikal diadakan, mereka meminta JPJ dan Kementerian Pengangkutan berinteraksi dengan mereka dan mengadopsi beberapa pendekatan pendidikan," {alertInfo}

"Tahun ini, kita sudah berazam untuk menjalankan beberapa program, termasuk penguatkuasaan dan pendidikan, serta keterlibatan dengan persatuan motosikal untuk mengurangkan kadar kematian sebanyak 50% menjelang 2030," katanya. {alertInfo}

Ahmad Zahid juga menyatakan bahawa Kabinet telah bersetuju untuk menggabungkan Jawatankuasa Kabinet bagi Keselamatan Jalan dan Jawatankuasa Kabinet bagi Kesesakan Trafik.

"Pada mesyuarat Panel pada Tahap yang nyata mengenai Keselamatan dan Kesesakan pada awal hari ini, kita juga memutuskan untuk meningkatkan kerap mesyuarat daripada sekali atau dua kali setahun kepada tiga kali setahun dengan matlamat untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai isu keselamatan jalan raya dan kesesakan," katanya. {alertInfo}

Catat Ulasan

[Peringatan Ikhlas]

Anda digalakkan untuk komen. Walaubagaimanapun komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis. Mohon jangan SPAM ruangan ini. Terima kasih atas kerjasama yang anda berikan.

Terbaru Lebih lama