Coretan Paksu : Si Dia Berubah


Merasai perasaan ini menyebabkan kita rasa rindu pada seseorang. Waktu ini kita akan seolah- seolah perubahan individu tersebut walaupun masih berada di depan mata itu.
" Kenapa dia berbeza? , dulu lain sekarang lain"
   - kawan-
" Saya rindukan anak saya yang dulu"
- ibu-

MEMORI

Peristiwa yang mengamit memori menyebabkan kita melihat perbezaan orang yang rapat dan sayang dengan kita. Mungkin memori menyebabkan kita terkenang ketawa si dia,  riak muka gembira dan mendengar suara kegirangan menyebabkan kerinduan melekat dalam hati kita. Perubahan yang berlaku pada si dia menyebabkan kita kecewa dan sedih.


MEMAHAMI

Perbezaan si dia mungkin disebabkan oleh faktor masa dan dipengaruhi oleh suasana persekitaran. Apa sepatutnya kita lakukan? Terimalah dahulu perubahan individu yang kita sayangi tersebut walaupun perit perasaan menerima. Usah kita melabel mereka dan menjauhi diri. Sekiranya si dia berubah menjadi lebih negatif cuba memahami apa yang dia inginkan.

Bila anda mula memahami, ada akan rasa empati dan merasai keperluan jiwa dia. Selepas itu, anda akan tahu apa yang anda akan buat.

Catat Ulasan

[Peringatan Ikhlas]

Anda digalakkan untuk komen. Walaubagaimanapun komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis. Mohon jangan SPAM ruangan ini. Terima kasih atas kerjasama yang anda berikan.

Terbaru Lebih lama